TentanG-Aku!

My photo
Tiada apa yang special dengan aku ini..Terima Kasih sudi datang usha-usha kat sini ok~~thanks So much!!

Jom Chat!

Recent Posts :

fuK!!hAcKer!!

Monday, November 30, 2009

FuK!! hAcKer!! & loVe CracKer!!....



Salam semua kawan-kawan ku!..First sekali,,ku susun sepuloh jari dekat korang semua yang tgh mmbaca artikel ni skarang.,mintak maaf sgt la sbb ade unsur lucah sikit pada gmbar nuar ni ~ !$@&%?..

mesti korang semua pelik semua kan? ape la yang nuar mencarut membuta je ni kan??pham tak rasa-rasanya.bagi yang pham xpela..so bagi yang tak pham maksud ayat nuar "FuK!! hAcKer!! & loVe CracKer!!" ,ni bagi pendapat nuar ok,jgn marah!,nuar minat lagi ke-arah unsur-unsur CracKer!!klau korang baca NOTE dekat bawah ni nanti korang tahu lah apa maksud nuar :) ..pendapat korang nuar tak tahu la. penDapat korang macam mana plak?comment la sket klau bebeza pendapat yup!!


Nuar pUnye pendapat:-
Jika sebelum ini anda hanya selalu mendengar perkataan hacker, semestinya kebanyakan beranggapan bahawa mereka adalah penjenayah di alam maya. Mereka dituduh melakukan kerosakan dan kemusnahan pada perisian dan sistem komputer orang lain.Tetapi betul ke anggapan anda itu.? Jom nuar terangkan apa makna sebenar antara Hacker & Cracker:

hacker ader 3 jenis :

1) white hat - baik punye hacker,mcm polis..geng2 macam richard stallman etc etc
2) black hat - ni yg paling jahat... kerje dier jahanam org punya
3) grey hat - ni plak.. baik dier buat.. jahat pon dier buat



:Hacker:
Hacker merupakan golongan profesional komputer atau IT, mereka boleh terdiri daripada jurutera komputer, pengaturcara dan sebagainya yang memiliki pengetahuan tinggi dalam sesuatu sistem komputer. Hacker mempunyai minat serta pengetahuan yang mendalam dalam dunia IT sehingga berkeupayaan untuk mengenalpasti kelemahan sesutu sistem dengan melakukan uji cuba terhadap sesuatu sistem itu. Namun, para hacker tidak akan melakukan sebarang kerosakkan terhadap sesuatu sistem itu dan ia adalah merupakan etika seorang hacker. Hacker biasanya menghabiskan sebahagian besar waktunya dengan melakukan pelbagai perkara untuk lebih memahami dunia komputer dan mereka sentiasa ingin tahu dalam apa jua perkara berkaitan dengan dunia komputer serta sentiasa belajar dari kesilapan. Mereka juga dikenali sebagai golongan white hat.


:Cracker:
Cracker adalah sebutan untuk mereka yang masuk ke sistem orang lain dan cracker lebih bersifat destruktif, biasanya di jaringan komputer,mem-bypass,memecahkan kod-kod,password atau lisen program komputer, secara sengaja melawan keamanan komputer, men-deface (merubah halaman muka web) milik orang lain bahkan hingga men-delete data orang lain.amat dasyat bukan??, mencuri data dan umumnya melakukan cracking untuk memperolehi keuntungan sendiri .

Golongan black hat yang menyimpang terlalu jauh sama dengan golongan "Cracker". Golongan ini tidak mempedulikan akibat perbuatan mereka serta kesan keatas orang lain. Golongan ini melakukan aktiviti haram demi keseronakan serta kepentingan mereka semata-mata. Golongan ini dengan sengaja menceroboh untuk melakukan perbuatan sabotaj, pengkhianatan dan sebagainya. Golongan inilah yang sebenarnya melakukan perbuatan keji dalam dunia IT sama ada melakukan pencerobohan, spyware dan sebagainya tetapi golongan hacker pula yang dipersalahkan.


p/s:setiap orang berbeza kemahuan dan pendapat!!! so..anda mcm mana??
 

3 comments:

Anonymous said...

actually... betol apa yg ko faham pasal HACKER and CRACKER tu... aku x tau nak cakap apa... just the fact... ak pon hacker jugak and kind of cracker gak... ak pon x tau kenapa and macam ne ak boleh masuk golongan tu... coz... ak bergaul ngan kawa2 lua negara r bro... jadi diorang aja ak sampai kitorang buat satu team... cume.. pasal cracking tu... ye memang ak mengaku r ak banyak pecah masuk LOGIN orang tapi senanye ak x wat papepon... aku just gune utk kepentingan ak je AND x rugikan diorang pon... X de nye ak sekejam nak delete2 plak.... x de r.. kirenye macam ni r.. ko masuk rumah orang tapi ko buat bodo je.. kan?hahaha

gempakk said...

u ArE haCker.wowww!!anyway nice meet u okeyy!!actually sajer je aku bkk topik nih..nak tgk ape pndapat orang2 luar...thanks for comment,aku pon mls ckp lebih2 bab nih..cukup la sekadar pembuka cerita..

kyle-xy said...

sebenarnya banyak lagi golongan hacker seperti

*Old School Hackers
*Script Kiddies atau Cyber Punks
*Coder/Virus Writer

aku serba sedikit faham mengenai ilmu hacking

aku luaskan ilmu aku di www.bes****.org,di smping mengajar aku dapat improve lg teknik,dpt mmberi pendapat

*tips hacker untuk newbie,antara ilmu yg dapat aku belajar adalah mencipta virus,untuk rosakkan laman porno,phissing email,hack netbios dan masuk ke pc pengguna melalui internet,hack wi-fi,dan tips ringkas yang lain.Tips aku mungkin kategori illegal tp for educational purposes sahaja.

aku tak menggangap diri aku sebagai hacker atau cracker kerana aku lakukan hanya sebagai hobby.Tp mungkin ada yg sudh anggap aku sbgai hacker

ada yang silap bahawa tools hacker tersebut amat berguna

hacker mencipta tools,bukan tools mencipta hacker

Hackers tidak bergantung kepada software

software adalah senjata hackers,manakala ilmu adlah pangkalan utama hackers.

*tanpa ilmu tidak mungkin tercipta alat software

software dicipta oleh hackers berdasarkan coding yg dibuat.
Ini demi memudahkan hackers sekali klik sahaja.
contoh file "bat" adalah dari notepad.Asalnya adalah dari coding.Mesin utama hacker adalah command promt,khas untuk letakkan coding.Ada pada semua windows

hackers yg baik adalah memaklumkan kelemahan security ssuatu alat,software,website

nak jadi hacker mungkin makan masa,ttp apa yg penting berminat untuk menjadi hacker

-kyle-xy-

Related Posts with Thumbnails